Po vokaciji slikar, Saša Džino je umetnik iz Sarajeva koji se jako dobro snalazi u pisanoj reči. Opredelivši se za pankerski pristup u DIY samizdat varijanti objavio je nekoliko romana pod firmom Fildžan pun opskurnosti.
„Gasulhana“ je za sada poslednji roman ovog sjajnog pisca, za razliku od prethodnih koji su bili kombinacija SF-a i horora, u kojem se opredelio za nešto realističniju priču (mada je na Balkanu i to SF) upoznajući nas sa hevi-metal subkulturom svog rodnog grada, ali i BiH generalno. Gradeći svoju priču na iskustvima Belkise hevi metal kraljice i njenog najboljeg druga Malika, Saša, koji je očigledno involviran u dešavanja, upoznaje nas i dočarava kako izgleda biti drugačiji u jednoj konzervativnoj sredini koja još uvek boluje od PTSP-a. Prateći njihovu svakodnevnicu mi do detalja saznajemo kako funkcionišu bendovi, menadžeri, klubovi i promoteri u jednoj marginalnoj sceni namenjenoj ljudima van mainstreama društvenih dešavanja, kakvi smo uostalom i mi. Upoznajući čitaoca sa gomilom opskurnih likova, kritikujući religiju, promovišući multietničnost kao normalu, skicira atmosferu manje-više poznatu kada ljubav, strast i istrajnost izazivaju prezir od zajednice seksistički i homofobno usmerene (poznato?) stvarajući priču koja će na trenutke biti komična a na momente napeta do pucanja. Na inteligentan način ukazuje na probleme gej populacije i odnosa lokalnih jalijaša prema njima, govori nam ono što svi mislimo u ovim hipokrizijom otrovanim društvima. Različitost vs. tradicionalizam to nam je nekako svima poznato. Tamo gde se bes iskazuje kroz muziku, tu nije dobro mestro za obitavanje, i tu ne mislim samo na Sarajevo nego na bilo koji grad na ovom nesrećnom prostoru. Ovaj roman je pobeda snage i želje nad životnim okolnostima, jer kada se krpiš da kupiš žice za gitaru i propljuješ krv samo da bi svirao to znači da si pobedio. Pobednik ili gubitnik tvoja astralna projekcija svakako baca senku na ustaljene društvene norme.
Ako ste u Sarajevu potražite Sašu na nekoj od gradskih ulica gde postavlja štand sa svojim romanima čije ilustracije i dizajn neki veliki izdavači mogu samo da sanjaju, koji pored filmske privlačnosti govore o svima nama koji želimo ne više ni da menjamo stvari nego da budemo rasterećeni od svakavih gluposti u našim mehurima koji ne poznaju etničke, državne ili bilo kakve druge granice. Znači ili Sarajevo ili Instagram – Fildžan pun opskurnosti.
Inače gasulhana je prostorija u džamiji gde se vrši obredno kupanje pokojnika, pa može li metalskije?
Saša Džino – Gasulhana (Fildžan pun opskurnosti)
5 |